Saturday, April 18, 2009

ANTARA HAK MELAYU DAN BUMIPUTERA DENGAN PERJUANGAN PERIBADI ANWAR IBRAHIM

Anwar Ibrahim bukannlah calon yang sesuai untuk memimpin negara pada ketika ini kerana Anwar Ibrahim adalah boneka yang diperan oleh bakal-bakal penjajah. Anwar Ibrahim memang petah berkata-kata. Kepetahan berucap dengan bekerja adalah tidak sama. Memang mudah untuk melafazkan sesuatu yang indah dan manis kepada rakyat agar rakyat dibuai mimpi indah.

Anwar Ibrahim banyak memperjudikan hak-hak Bumiputra semata-mata untuk medapatkan apa yang diinginkan. Adakah Anwar Ibrahim telah terlupa bagaimana sejarah kemerdekaan Malaysia. Malaysia merdeka atas persetujuan tiga kaum utama di Malaysia iaitu Melayu, Cina dan India. Mereka turut memperakui dan bersetuju dengan hak Melayu dan Bumiputera pada waktu mencapai kemerdekaan. Kini, mereka semua adalah rakyat Malaysia. Setelah 51 tahun Merdeka kenapa mereka masih pertikai dan menuntut hak Melayu dan Bumiputera sedangkan mereka berjanji tidak akan menyentuh soal-soal yang berkaitan dengan Keistimewaan Orang Melayu.

Pertikaian ini bukan hanya dituntut oleh Cina dan India malahan Melayu yang pentingkan perjuangan peribadi turut mengiakan apa yang dituntut oleh mereka itu. Akta 153 relevan selamanya dan jangan bermain api dengan isu ini. Kalau mereka sensitif dengan isu perkauman yang melibatkan kaum mereka, jangan sesekali menjolok sarang tebuan dan mempertikaikan apa yang telah termaktub.

Keputusan kemenangan Anwar Ibrahim amat membimbangkan memandangkan perkara yang diperjuangkan oleh PKR adalah mengenai keadilan rakyat, maka ketuanan Melayu akan tercabar. Sudahlah UiTM dicadangkan untuk dibuka kepada bukan Bumiputera. Selepas ini, entah apa lagi idea bernas yang akan dicadangkan.

Projek mega kandang babi itu pun sudah menggusarkan pelbagai pihak. Ada sesetengah pihak berpendapat bahawa pemimpin PKR hanya recall apa yang pemimpin BN pernah suarakan. Sedar atau tidak, setiap recall yang hendak dibuat mestilah berpihak kepada apa yang logik dan masuk akal. Salah satu recall yang telah dilaksanakan dan mengguris perasaan ialah dengan meluluskan ternakan khinzir secara besar-besaran di negeri Selangor. Adakah ini recall yang terbaik?

PKR pada dasarnya ditubuhkan adalah untuk membela Anwar seorang sahaja dan tidaklah segah keadilan yang dilaungkan. PKR hanya memperjuangkan supaya Anwar bebas dari tuduhan mahkamah. Bagaimanapun tujuan utama tidak berjaya kerana Anwar telah didapati bersalah di mahkamah dan menyebabkan Anwar ditahan.

Banyak persoalan timbul, antaranya dari manakah sumber kewangan PKR yang dilaporkan begitu banyak digunakan ketika pilihanraya kecil ini mahupun pilihanraya umum Mac lalu. Memang menghairankan parti yang hampir tekubur 5 tahun lalu boleh bersaing dari segi jumlah peruntukkan kewangan untuk berkempen mengalahkan parti kerajaan. Apa lagi yang akan berlaku selepas ini? Keadaan semakin meruncing dan merisaukan. Apakah kita memang menunggu Malaysia menjadi kacau bilau dan rakyatnya kembali hidup dalam kesengsaraan? Kenapa ada Melayu yang sanggup korbankan kepentingan hak Melayu dan Bumiputera demi perjuangan peribadi?

Apa yang berlaku di Permatang Pauh dan Merdeka ke-51, anak bangsa kita sedang membuat sejarah pada hari ini untuk menjadi pengajaran anak cucu kita masa
hadapan.

Nak marah dah letih, nak nangis air mata dah kering, nak bersuara kita bukan siapa pun. Apa yang terpenting ialah kesatuan Melayu perlu sedar dan bangun.

Bila Melayu hilang jati diri seorang Melayu…
lupa asal usul
lupa tanah tumpah darah
lupa akal budi
lupa jasa hati
hancur akan menyusul.

Bila Melayu tidak ingin memepertahankan hak sendiri
kata inginkan reformasi
rupanya menjerumus diri ke dalam api
menghancurkan tanah bumi sendiri bila kononnya hak saksama diperjuangkan.

Ketuanan Melayu tidak diinginkan
politik perkauman harus dipinggirkan
Siapa yang menghamburkan kata-kata perkauman?
Melalak dijalanan kononnya "Kami tidak diutamakan"?

Kami Orang Melayu
memang hak kami untuk bertuan di bumi ini !
Fikirkanlah siapa kami
kenapa kami harus terus ‘bertuan’ di bumi ini
kenapa kami harus diutamakan.

Bila United Malays National Organization dilupakan
UMNO jasanya dinafikan.

Sedarlah !

Merdekanya Melayu kerana UMNO
Bertuannya Melayu kerana UMNO
Berjayanya Melayu kerana UMNO

Adakah kita ingin kembali dijajah
merempat di bumi sendiri
dimainkan oleh sang ‘Kaca Mata’ besi
yang selalu melaungkan kata-kata demokrasi
rupanya sang "power obsession"
yang terangan mementing diri.

Melayu perlu bangun
tidak merempat memohon simpati
di tanah air sendiri
dan hilang harga diri.

Sedih bila Melayu mula hilang jati diri
termakan janji dibawah telunjuk sang ‘Kaca Mata’ besi.

Bangkitlah Melayu
Demi Agama…Bangsa…Negara

Sukalah saya dengan ini memaparkan semula sumpah Melayu sebagai mengenang jasa Dato’ Onn sebagai pemimpin UMNO yang berjaya menyatukan umat MELAYU BERSATU. Mudah-mudahan kita semua memperingati Sumpah Melayu ini dan bangkit berjuang semula atas kebenaran demi AGAMA ISLAM, BANGSA MELAYU, NEGARA MALAYSA.

Termaktub
di Batu Pahat pada 8 Rabi’tul awal 1365 hb bersamaan 10 Februari 1946 Masihi..

Kami
umat Melayu beragama Islam pada hari ini berjanji tidak akan berhasad dengki,
khianat dan iri hati, bertelagah dan berbalah sesama sendiri.

Kami berjanji
akan bersatu padu dan patuh menegakkan agama Islam.

Kami juga akan bekerja kuat
untuk menyara diri dan keluarga kami.

Kami
bersedia bersaing sesama umat Melayu dan kaum-kaum lain dengan jujur dan
terhormat

Kami
umat Melayu, Islam bersumpah setia untuk :

Mempertahankan
kepentingan dan hak Melayu

Mempertahankan kedaulatan raja-raja Melayu
Memperjuangkan iktisad dan pelajaran bangsa Melayu
Mempertahankan maruah negara supaya aman sejahtera

Hak Keistimewaan Melayu dan Bumiputera bukan batu penghalang untuk melihat Melayu maju tetapi hak keistimewaan ini adalah penting bagi menjamin ‘tuan yang sebenar’ untuk tanahnya sendiri. Melayu kini, ramai cerdik pandai tetapi dalam kecerdikan itu ada segelintir Melayu yang masih buta hati, tidak pandai berpolitik serta sanggup menggadaikan hak kepentingan bangsa sendiri dengan menunjukkan segala kelemahan dan kebodohan sendiri kepada orang lain. Ibarat nyamuk seekor, kelambu dibakar.

Tulisan ini adalah himpunan daripada pendapat umum melalui www.chedet.com yang telah disunting oleh saya. 2 September 2008.

2 comments: