Saturday, April 25, 2009

DAFTARLAH SEBAGAI PEMILIH : ANDA PENENTU MASA DEPAN NEGARA

Hari ini (Sabtu, 25 April 2009), saya menghabiskan masa hujung minggu dengan bersiar-siar di One Utama, Bandar Utama. Ini adalah kegiatan rutin yang saya lakukan apabila tiba hujung minggu. Sekiranya tiada apa-apa kerja atau program penting, One Utama adalah tempat saya untuk 'melepak' mahupun membeli-belah.

Sewaktu berjalan menuju ke New Wing, terlihat kaunter yang di buka oleh SPR bagi membolehkan warganegara Malaysia yang berumur 21 tahun dan ke atas mendaftar sebagai pengundi. Inisiatif yang diambil oleh SPR dengan membuka kaunter daftar mengundi di pusat membeli-belah adalah suatu yang harus dipuji. SPR mengeluarkan jumlah statistik rakyat Malaysia yang belum mendaftar sebagai pemilih. 3 juta adalah angka yang amat besar.

Lihat ramai yang mendaftar sebagai pengundi. Dari golongan muda hinggalah golongan tua. Rupa-rupanya ramai di antara yang mendaftar sebagai pemilih berusia dalam lingkungan 28 tahun ke atas dan sudah berkeluarga.

Kekesalan yang timbul ialah apabila kurangnya umat Melayu yang beratur untuk mendaftar. Terlintas di dalam hati, adakah semua umat Melayu yang hadir ke One Utama hari ini sudah mendaftar sebagai pemilih? Orang Melayu kita hanya berhenti melihat dan kemudian sambung perjalanan. Muda-mudi Melayu pula berjalan berpasangan dan berpeleseran. Mereka tak endah pun. Tetapi, ramai kaum lain yang membuat semakan, mendaftar dan seterusnya membuat penukaran alamat lama kepada alamat baru. Agak lama juga saya perhatikan kaunter SPR itu.

Setelah melihat senario begini, saya cuba mengimbau PRU-12. UMNO hilang banyak sokongan. Pengundi kaum Cina dan India mengalih undi daripada BN kepada parti pembangkang. Begitu juga dengan sesetengah Melayu yang berbuat begitu. Pulau Pinang jatuh ke tangan DAP. Pertambahan Ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri dari kalangan yang bukan Melayu turut bertambah. DAP menang banyak kerusi, PKR turut menambah bilangan kerusi. Di mana kerusi Melayu? Walaupun ada, cukup kuatkah kita? Kerusi Melayu terpisah kerana berbeza idealogi politik.

Melayu perlu ingat bahawa untuk terus berkuasa, Melayu perlu mendapat sokongan semua pihak termasuk kaum sendiri. Sekiranya Melayu kurang, bagaimana Melayu nak menambah kuantiti Melayu sebagai pemimpin rakyat.

Perlu ingat bahawa kaum lain sedang berlumba-lumba untuk mencapai sesuatu yang Melayu lupa. Sekali undi mereka tidak berpihak kepada mana-mana Melayu, di mana Melayu ketika itu? Jawapannya Melayu ramai. Tapi, ramai Melayu yang tidak menunaikan tanggungjawab sebagai pemilih. Ramai Melayu tak mendaftar sebagai pemilih. Jadi, macam mana Melayu nak menang dalam pilihanraya.

Biarpun komen ini berbaur sensitif, saya hanya bertujuan untuk menyedarkan bangsa saya yang belum mendaftar mengundi untuk mendaftar sebagai pemilih. Dengan harapan supaya ke depan nanti kita tidak jadi ralat atau menyesal. Cukuplah dengan apa yang terjadi di Pulau Pinang.

ANDA PENENTU MASA DEPAN NEGARA

No comments:

Post a Comment